Авторизация
Регистрация

Як правильно вибрати марку масла?

maslo

Це питання завжди постає перед власником автомобіля зазвичай лише тоді, коли гарантійний термін на автомобіль вже закінчився. Як правило, протягом гарантійного терміну заміна масла виконується на сервісній станції з використанням схвалених виробником автомобіля марок масел. Якщо ж «гарантія» вже позаду, то перед Вами постає проблему вибору. А вибирати є з чого - полиці магазинів буквально ломляться від різноманітності продукції різних виробників. Чим же керуватися при виборі? Зупинимося на загальних моментах:

  1. Основою для підбору конкретної марки є вимоги виробника Вашого автомобіля до вживаних масел і рідин, приведені в інструкції по експлуатації. Зазвичай, крім формальних вимог (специфікацій), що пред'являються до використовуваних продуктів, там також як приклад наводяться конкретні марки масел або посилання на фірми-виробники мастильних матеріалів.
  2. Якщо ж автомобіль вже далеко не новий і відомостей, наведених в інструкції з експлуатації, недостатньо (або вони просто застаріли), то Ви повинні самостійно вибрати марку масла для двигуна або трансмісії. При цьому Вам буде необхідно підібрати:

Ну і, звичайно, Ви повинні будете вибрати фірму з бездоганною репутацією, якості продукції якої Ви абсолютно довіряєте.

Завданням даної статті якраз і є допомогти Вам зробити правильний вибір і відповісти на більшу частину питань, які можу при цьому виникнути.

Як вибрати клас в'язкості по SAE?
При виборі класу в'язкості моторного масла необхідно слідувати інструкції заводу-виготовлювача Вашого автомобіля. Якщо ж вона відсутня або не містить подібних рекомендацій (наприклад, якщо автомобіль далеко не новий і рекомендації в інструкції застаріли, або просто відсутні), то можна скористатися наступними рекомендаціями.

При виборі так званого «зимового» класу в'язкості необхідно керуватися значеннями середніх зимових температур в регіоні, де експлуатується Ваш автомобіль. При цьому можна скористатися наступною таблицею, рекомендації якої збігаються з вимогами виробників автомобілів:

0W до -30 °С и ниже
5W до -25 °С
10W до -20 °С
15W до -15 °С
20W до -10 °С
25W до -5 °С

Дотримуючись цих рекомендацій, Ви і Ваш автомобіль будете застраховані від проблем з запуском в зимовий час і від негативних наслідків для двигуна (таких як підвищений знос і «заклинювання» під час і відразу після запуску, коли двигун працює в режимі масляного «голодування»), які виникають зазвичай при застосуванні масел невідповідного класу в'язкості.

Необхідно пам'ятати, що при кожному запуску двигуна (не обов'язково на сильному морозі, а навіть при плюсових температурах) потрібний деякий час для того, щоб масляний насос прокачав масло за системою мастила і воно поступило до всіх частин, що труться частинами. В цей час двигун якраз і працюватиме в режимі так званого масляного «голодування», про який ми вже згадували вище. Зрозуміло, що при цьому різко зростає тертя і знос. Таким чином, чим більше масло здатне зберігати текучість при низьких температурах, тим швидше воно буде прокачано по системі змащення і забезпечить захист двигуна. Кращими в цьому відношенні є моторні масла класу «0W».

Що стосується вибору так званого "літнього" класу, то слід зазначити, що більшість виробників автомобілів рекомендують використання масел класу "40" по SAE і вище (наприклад «50» по SAE). Це пов'язано з високою тепловою напруженістю сучасних двигунів внутрішнього згоряння і наявністю високих температур, питомого тиску і швидкостей зсуву в різних зонах двигуна (поршневі кільце, розподільний вал, підшипники колінчастого вала і т.д.). У цих жорстких умовах масло повинне зберігати в'язкість, достатню для утворення масляної плівки та охолодження пар тертя. Це завдання стає особливо актуальною для запобігання підвищеного зносу, задирів і «заклинювання» в спеку або під час тривалого перебування в «пробці» (в умовах відсутності обдування і охолодження двигуна потоками зустрічного повітря і, як наслідок, перегріву масла в картері двигуна), а також у разі перегріву двигуна через можливі несправності в системі охолодження.

Що таке «температура застигання» і чи можна по ній визначити низькотемпературний межа застосування масла взимку?
Температура застигання, що приводиться зазвичай в розділі технічних характеристик масла, виходить в результаті лабораторного тесту і є температурою, при якій масло практично повністю втрачає текучість (рухливість) Насправді ж працездатність моторного масла втрачається набагато раніше вже при значно менш низьких температурах, коли воно вже втратило здатність бути прокачаним штатною системою змащення двигуна. Таким чином, при підборі масла для використання в зимовий час потрібно керуватися не температурою застигання, а класом в'язкості по SAE.

(Див. Також «Як вибрати клас в'язкості по SAE?»)

Як вибрати масло, якщо Ви їздите взимку?
Див. «Як вибрати клас в'язкості по SAE?»

Для всіх-ли марок автомобілів можна використовувати моторні масла класів в'язкості 5W -... і 0W -... по SAE?
Ніяких обмежень по використанню масел даних класів в'язкості немає. Ці класи підходять також і для старих і для зношених двигунів. Виняток становлять випадки, коли виробники спеціально забороняють застосування даних класів в'язкості в силу якихось конструктивних особливостей двигуна.

Як правильно вибрати клас якості моторного масла?
Існують дві найбільш поширені специфікації моторних масел за якістю:

API - Американського інституту нафти;
ACEA (CCMC) - Асоціації європейських виробників.
На даний момент специфікація API має наступні класи:

для бензинових двигунів:
- SA, SB, SC, SD, SF - «застарілі» класи;

- SG, SH, SJ - діючі класи, тобто ті, вимоги щодо застосування яких Ви можете зустріти в інструкціях по експлуатації автомобілів, починаючи приблизно з 1989 року випуску. Але навіть якщо Ваш автомобіль «старше» і в інструкції рекомендується один з наведених вище застарілих класів (наприклад, SD або SF), немає необхідності шукати масло саме з таким же класом якості по API і має, відповідно, далеко не найдосконаліші характеристики. Не дарма рекомендації виробника автомобіля звучать приблизно так: «Рекомендується моторне масло класу не нижче (наприклад) SF за API». Таким чином, моторні масла найостаннішого за часом класу якості SJ є абсолютно універсальними (з точки зору API);

для дизельних двигунів легкових автомобілів, мікроавтобусів, "джипів" і т.п .:
- CA, CB, CC, CD - застарілі класи;

- CF - діючий клас, який є універсальним (з точки зору API) для будь-яких дизельних двигунів легкових автомобілів, мікроавтобусів, "джипів" і т.п.

Таким чином, з точки зору API, масла, що мають специфікацію SJ / CF, є універсальними і підходять для будь-яких бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, мікроавтобусів, "джипів" і т.п. (Незалежно від року випуску), виробники яких вимагають застосування масел, які відповідають тільки вимогам одного з класів по API.

На відміну від API, специфікація ACEA якнайповніше враховує конструктивні особливості європейських двигунів і режими їх експлуатації в європейських умовах. Її вимоги по окремих тестів значно перевищують вимоги API. Перевагу слід віддавати маркам масел, які пройшли випробування в ACEA і отримав відповідний клас якості за цією специфікацією. На даний момент специфікація ACEA має наступні класи:

для бензинових двигунів:
- А1, А2, А3;

для дизельних двигунів легкових автомобілів, мікроавтобусів, "джипів" і т.п .:
- В1, В2, В3, В4.

Масла, одночасно задовольняють класам А3-96 і В3-96, мають найдосконаліші характеристики і підходять для будь-яких бензинових і дизельних двигунів легкових автомобілів, мікроавтобусів, "джипів" і т.п. (Незалежно від року випуску).

Чи можна застосовувати сучасні моторні масла (в тому числі синтетичні), які мають найвищі специфікації (такі, як, наприклад, SAE SJ / CF або ACEA А3 / В3), для використання в старих автомобілях, у яких вимоги в оліям значно нижче?
Звичайно можна. Занадто «хорошого» масла не буває. Чим якісніше масло і чим, відповідно, вище його специфікації, тим краще воно буде захищати навіть самий «старий" або зношений двигун.

(Див. Також «Як правильно вибрати клас якості моторного масла?»)

У чому різниця між специфікаціями API і ACEA (CCMC)?
Див. «Як правильно вибрати клас якості моторного масла?»

Чи є різниця між маслами для бензинових і дизельних двигунів?
У більшості випадків моторні масла для легкових автомобілів, «джипів», мікроавтобусів застосовні як для бензинового, так і для дизельного двигуна.

Про застосування кожного конкретного масла для бензинового або дизельного двигуна можна дізнатися за специфікаціями API і ACEA (CCMC), які воно має.

Детальніше див. «Як правильно вибрати клас якості моторного масла?»

Як переходити з однієї марки моторного масла на іншу?
Якщо раніше в двигуні використовувалося якісне масло (мінеральне або синтетичне) виробництва провідних фірм, не порушувалися інтервали заміни, двигун не мав значних відкладень, то перехід на використання масла іншої марки проводиться відповідно до звичайних рекомендацій по заміні масла, які приводяться в інструкції по експлуатації .

У всіх інших випадках, а саме:

якщо невідома марка залитого в двигун масла;
якщо невідомий пробіг автомобіля після останньої заміни масла;
якщо є значні відкладення на внутрішніх поверхнях двигуна, які виникають зазвичай при використанні неякісних масел, порушенні термінів заміни або попаданні в масло сторонніх речовин, таких як охолоджуюча рідина, спеціальні добавки в масло і т.п., - необхідно провести «промивання» двигуна.
Детальніше див. «Як виробляти« промивання »двигуна?»

Как производить «промывку» двигателя?

Относительно «промывки» можно отметить следующее:

Во-первых, необходимость в промывке возникает не тогда, когда масло в двигателе кажется «слишком» темным и Вы думаете, что двигатель «грязный». Как раз наоборот, случается, что в двигателе имеются значительные отложения, а масло даже после нескольких тысяч километров пробега остается чистым и прозрачным. Это показатель того, что данное масло не обладает необходимыми «моющими» свойствами и его необходимо поменять.

Во-вторых, если на внутренних поверхностях двигателя имеются значительные отложения, то отмыть его полностью удастся только при полной разборке двигателя. Никакая, даже самая агрессивная, специальная промывочная жидкость не справится с этой задачей.

В-третьих, следует иметь в виду, что «промывка» - это длительный процесс. Даже самая агрессивная промывочная жидкость не сможет за 5-10 мин. снять слой отложений, например, с клапанной крышки или с головки блока цилиндров, на поверхности которых масло (или в данном случае промывочная жидкость) попадает лишь в виде брызг. Лучше всего решить проблему с промывкой сможет обычное, обязательно качественное моторное масло (не синтетическое!), на котором, в отличие от промывочных жидкостей, можно не только «дать поработать двигателю на холостом ходу в течение 5-10 мин.», а и проехать не одну сотню километров. Одинаков, если Вы проехали уже более тысячи километров, а отложения в двигателе еще остались, это означает, что запас моющих свойств масла уже на исходе и требуется его замена. Следовать данной схеме необходимо и далее вплоть до исчезновения отложений, после чего можно переходить на интервал замены масла, рекомендованный изготовителем.

Если же неизвестно, какое масло было залито ранее и каков пробег автомобиля на этом масле, можно рекомендовать предварительную промывку масляной системы заменяющим маслом.

Чим відрізняється синтетичне масло від мінерального?
Відмінність полягає в основному в молекулярній будові бази (основи) масла. В процесі виробництва синтетичних масел «будуються" (синтезуються) молекули з заданими, оптимальними експлуатаційними властивостями. Синтетичні масла на відміну від мінеральних мають максимальну хімічну і термічну стабільність.

Хімічна стабільність означає, що при роботі синтетичних масел в двигуні з ними не відбувається яких-небудь хімічних перетворень (окислення, парафінізаціі і т.п.), що погіршують їхні експлуатаційні характеристики.

Термічна стабільність означає збереження оптимального значення в'язкості масла в широкому діапазоні температур, що означає легкий і безпечний пуск двигуна на морозі і одночасно максимальний захист двигуна в його самих високотемпературних зонах при роботі на високих швидкостях і навантаженнях.

Завдяки особливостям своєї молекулярної будови синтетичні масла мають більш високу (у порівнянні з мінеральними) текучість та проникаючу здатність.

Як виробляти перехід на використання синтетичного масла?
Якщо є побоювання, що при переході на синтетику можуть виникнути проблеми, то слід дотримуватися наступних рекомендацій:

Спочатку оцінити стан двигуна, тобто перевірити наявність відкладень і дефектних сальникових ущільнень. Якщо в двигуні вже є підтікання масла, то перехід на «синтетику» неможливий до ліквідації причин, що їх викликали.
Якщо в двигуні є значні відкладення - "промити" масляну систему двигуна (докладніше див. «Як виробляти« промивання »двигуна?»).
Якщо є підстави вважати, що сальникові ущільнення втратили еластичність (про що, наприклад, говорять сліди патьоків в місцях посадки), то перехід на «синтетику» краще відкласти до ремонту двигуна і заміни сальників. Якщо ж слідів підтікань не спостерігається, то для надійності можна порекомендувати спочатку перейти на використання напівсинтетичного масла і проїхати на ньому повний інтервал до заміни. Якщо і після цього патьоки в місцях посадки сальників не з'явились, то можна переходити на використання синтетичних продуктів.
Як надходити, якщо в інструкції до автомобіля рекомендується яке-небудь спеціальне масло без вказівки конкретних специфікацій?
Зазвичай в інструкції з експлуатації виробником наводяться вимоги до застосовуваних мастильних матеріалів в залежності від температури навколишнього середовища, режимів експлуатації і т.д. Іноді, тільки в якості прикладу, наводяться конкретні марки масел конкретних виробників. В цьому випадку, використовуючи наведені в цій статті рекомендації, Ви зможете правильно вибрати відповідну марку масла.

Якщо ж в рекомендаціях виробника немає ніяких вимог до мастил, а рекомендований лише один-єдиний продукт, то в цьому випадку власнику такого автомобіля залишається тільки поїхати на найближчу сервісну станцію і поміняти там масло або ж отримати консультацію про те, де можна придбати цей спеціальний продукт .

Серед автолюбителів побутує думка, що якщо масло стає темним, то це погано. Чи так це?
Розробники сучасних високотехнологічних масел прагнуть реалізувати принцип: «Масло брудне - двигун чистий». Для цього в масло додаються миючі присадки двох видів - детергенти і дисперсанти. Перші подібно прального порошку змивають все відкладення і забруднення зі стінок двигуна в масло, а інші тримають ці забруднення в підвішеному стані в маслі і не дають їм знову відкладатися в спокійних зонах (наприклад, картер двигуна). Масло фільтрується, і більші забруднення залишаються на фільтрі, а те, що не відфільтрувати, буде видалено з двигуна при черговій зміні масла. У двигунах, заправлених високоякісними маслами, стінки залишатимуться чистими і покритими тонким шаром жовтого масла, навіть при тому, що масло на вигляд буде абсолютно чорним.

Співробітники СТО, що ремонтують двигуни, можуть підтвердити цей факт. Тому, якщо масло стає чорним в процесі експлуатації, то тривогу бити з цього приводу не варто. Навпаки, тривожитися потрібно, коли після декількох тисяч кілометрів пробігу масло залишається жовтим і прозорим, «як нове» - це скоріше показник того, що миючі присадки в такому маслі відсутні, що рано чи пізно призведе до залягання кілець.

Використані в тексті скорочення:
ACEA - Асоціація європейських виробників автомобілів
API - Американський інститут нафти
CCMC - комітет виробника транспортного засобу країн Спільного ринку (з 01.01.1996 р замінений ACEA)
SAE - суспільство інженерів-автомобілістів.