Комп'ютерна геометрія коліс
Сам процес регулювання геометрії коліс досить трудомісткий і дорогий, тому коротко розповісти і описати його не вийде. Ця стаття для вимогливих автовласників, яких не влаштовують прості цифри в роздруківці даних про проведені регулювальних роботах. Всі ці градуси і хвилини значать дуже багато!
Розглянемо питання, що стосуються всього того що в народі називають сходженням і розвалом, тобто геометрією коліс автомобіля. Важливо знати що геометрія коліс можлива тільки на технічно справному автомобілі, що виключає наявність всіляких люфтів і дефектів в ходової частини. Тому перш ніж почати процедуру регулювання геометрії коліс, фахівці нушего сервісного центру настійно рекомендують проведення комп'ютерної діагностики підвіски автомобіля. Необхідно переконатися у відсутності люфту в рульових наконечниках, рульової трапеції, маятнику і рульовому редукторі. Для автомобілів оснащених рульовою рейкою не повинно бути люфту в рульових наконечниках, рульовій тязі і в самій рейці, не кажучи вже про таких деталях як пильовики рульових тяг і наконечників руйнування яких веде надзвичайно швидкого виходу з ладу деталей які вони захищають від попадання вологи і пилу. Провести перевірку всіх сайлетблоков і перевірити життєздатність амортизаторів, особливо це стосується підвіски McPherson. Важливу роль відіграє і стан самих коліс.
Диски не повинні бути деформовані і мати тріщин і відколів.
Шини повинні бути однакові по протектору і за розміром, а так само по зносу. Тиск повітря в шинах необхідно встановлювати рекомендоване заводом-виробником.
Параметр перший: сходження коліс
У кожної моделі автомобіля є строго регламентовані дані геометричних параметрів і то, що для одного вважається нормою, то для іншого зовсім не годиться. Сходження буває як позитивним так і негативним.
На що впливає сходження коліс і для чого воно потрібне? По-перше, ніякий інший геометричний параметр не впливає на знос шини так, як сходження, причому за станом протектора легко визначити негативне сходження або позитивне.
Якщо знос протектора, по внутрішній стороні на обох шинах, на одній осі, то сходження негативне, а якщо по зовнішній, то позитивне, причому і те й інше перевищує допустимий !!! Порушення параметрів сходження так само впливає на відведення, керованість і накат автомобіля. На сучасних автомобілях, особливо з незалежною підвіскою, є вузли регулювання сходження задніх коліс. При порушенні геометричних параметрів задніх коліс виникають ті ж проблеми з керованістю і експлуатацією автомобіля!
Параметр другий: розвал коліс
Розвалом коліс називається нахил колеса по вертикалі. Якщо нахил верхньої частини колеса всередину називається негативним, то нахил назовні позитивним. Залежно від моделі автомобіля розвал може бути як позитивним, так і негативним. Порушення даного кута геометричних даних призводить до передчасного зносу шини, відведенню автомобіля від прямолінійного руху, зменшення накату, неповернення коліс до прямолінійного руху при виході з повороту. На сучасних автомобілях, з підвіскою типу Макферсон, відсутні вузли регулювання розвалу коліс. Основними порушеннями розвалу на таких автомобілях є, в першу чергу, руйнування гумово шарнірів підвіски (сайлентблоков), деформація важелів, стійок і ступичні вузлів, як в процесі експлуатації автомобіля, так і при ударах про бордюри, попадання в ями і відкриті люки. Як показує практика, в першу чергу деформується амортизатор. При невеликому відхиленні в межах 1-2 градусазамена амортизатора (стійки) призводить показання розвалу в норму. При більшому значенні, що перевищує 2 і більше градусів, слід звернути увагу на цапфу і ступичний вузол.
Параметр третій: кут кастера
Слід зазначити, що це значення притаманне тільки передній підвісці, так як вона є управляемой.Угол кастера, або як його ще називають, поздовжній нахил, відповідає в основному за керованість автомобіля особливо при проходженні крутих поворотів. У спортивних автомобілів кут кастера доходить до 7 градусів. Різниця кута між колесами призводить до відведенню автомобіля при прямолінійному русі. Порушення кута кастера відбувається в основному через деформацію нижнього поперечного важеля. Чим більше різниця даного кута між колесами, тим відчутніше відведення автомобіля. За рахунок кута кастера колесо завжди прагне зайняти положення прямолінійного руху.
З основними параметрами розібралися. Тепер стає зрозуміло, що звичайні, променеві стенди не дозволяють швидко і точно визначити положення коліс автомобіля.
Комп'ютерна геометрія коліс дозволяє не тільки точно і швидко визначити дані всіх кутів установки коліс автомобіля, але і правильно і грамотно оформити результат виконаної роботи! В роздрукованому звіті чітко і ясно видно положення коліс «ДО» регулювання і «ПІСЛЯ»! Це обов'язкова умова, адже Ви платите не за саму роботу, а за результат!